25.4.13

Beltane (01.05.)

Pošto se uskoro bliži Beltane, bio bi red da napišem nešto i o njemu kako bih vam dala neke ideje za slavlje :) Sam blagdan pada zapravo na prijelaz 30. travnja na 1. svibnja (iako se uglavnom misli na 1. svibnja). U keltskoj tradiciji ćete vidjeti da ga se piše i Beltaine (Beltane je engleski oblik riječi). Ovaj irski galski oblik riječi se čita /bjoltinə/ tj. po irskom /b'yol-tinnuh/ (iako će naši ljudi to naprosto čitati /beltejn/) a zapravo ne označava ništa drugo nego mjesec svibanj. Škotska galska riječ Bealtuinn (čitaj /bjalten/ tj. /b'yal-ten/) je drugi naziv za prvi maja ("majski dan" eng. May Day).

Prva asocijacija imena je uz jedno božanstvo vatre zvan Bel (ili Beli, Balar, Balor ili na latinskom Belenus pa i Baal), a Beltane se nazvao, po nekima, njemu u čast i značio "vatra Bela". On je bio božanstvo svjetla i vatre, a na neki način i Sunca (ali ne na tradicionalni način kao što je to bio Apolon  u grčkog mitologiji). Naime, Kelti nisu bili narod koji je primarno štovao Sunce...sjetite se samo kakvo je vrijeme uglavnom na području na kojem su oni živjeli i koliko je tu zapravo malo Sunca. Uz to, keltske riječi za Sunce (grian i i personificirani Mór) su ženskog roda i ne mogu se tako lako povezati s muškim božanstvom. 

Neki će ga povezati s arhetipom Moćnog Oca...nešto što je za Kelte bio Cernunnos pa se to dvoje često dovode u usporedbu u smislu da oboje imaju veze s motivom oplođivanja Božice (Majke) što se i slavi, između ostaloga, na ovaj dan.

Ovaj blagdan spada među one keltske blagdane vatre upravo zbog toga što se na noć 30.4./1.5.  palila vatra na mnoštvu brežuljaka koja je trebala simbolizirati povratak Sunca, a time i života i plodnosti. Popularan običaj vezan uz ove vatre je bio upravo njihovo preskakanje. To bi uglavnom radili mladi momci i cure koji su htjeli naći partnera, putnici kako bi sebi osigurali zaštitu na dugom putu, trudnice da sebi omoguće lakši porođaj i još mnoštvo drugih ljudi. Često se i stoku vodilo između dvije takve vatre ili kroz pepeo kako bi se osigurao dobar prihod (uglavnom u smislu mlijeka). Također vezano uz stoku je važno napomenuti da se na prvi dan svibnja stoku odvodilo na ljetne pašnjake čime se dodatno potvrđivalo zatopljenje i dolazak proljeća (točnije ljeta jer su Kelti dijelili godinu samo na ljeto i zimu. Početak ljeta je bio Beltane, a početak zime Samhain). 

Glog
U ovo doba će hrast najbolje simbolizirati Boga, a glog Božicu. Postoji tradicija koja kaže da odsijecanje ičega s drva gloga prije ovog datuma donosi lošu sreću, no za zamjenu se znalo koristiti trninu u ritualima i sličnim situacijama koje se baš zahtijevale neku biljku koja će predstavljati Božicu. 

Svakako, ovaj je dan za ljude bio izrazito seksualne naravi. Naići ćete na mnogo falusnih oblika prisutnih za slavlje ovog blagdana kao što su majski stup (eng. Maypole, simbol penisa), orašasti plodovi (simboli testisa) i zelena halja (simbol muškarčevog prekrivanja žene). Običaji za ovaj dan uključuju ples oko majskog stupa, traženje orašastih plodova po šumama, vjenčanja u šumama i ostajanje budnim cijelu noć kako bi se dočekao izlazak Sunca na majski dan. 

Trnina
U jutro majskog dana bi se ljudi vračali svojim kućama prepunih ruku cvijeća spremni ukrasiti vrata i prozore, a mladi bi ispleli vijence i nosili ih u raznim procesijama. I dan danas je običaj u nekim dijelovima Irske da se pletu vijenci ali isključivo od oskoruše i močvarne kaljužnice unutar kojeg se nalaze dvije kugle kojeg se obično obojane u srebrno i zlatno jer predstavljaju Sunce i Mjesec (na kraju krajeva Boga i Božicu) iako mogu aludirati opet i na testise (što ne bi bilo neobično s obzirom na blagdan o kojemu je riječ).

Negdje ćete čak čuti za stari običaj plesanja (često nag) u poljima kako bi se osigurala plodnost tla, što se modernom čovjeku čini u potpunosti besmislenim, no meni se čini jako zanimljivom teorijom. Ako ništa drugo, davala je moralnu potporu ljudima :)

Najpraznovjernijom idejom se smatra ona da ćete postati ljepši ako se u jutro majskog dana umijete rosom. Ovaj se običaj provodio u Engleskoj i Irskoj i nije tada bilo ništa neobično!

Što se tiče samih rituala, svakako je poželjno da imate što više proljetni ugođaj; radite vijence od cvijeća, nakit od cvijeća, ukrasite sve cvijećem i, ako možete, imajte vatricu u blizini (ako to ne možete, onda ili zapalite više svijeća ili zapalite svijeću unutar kotla). Od hrane su svakako prikladni orašasti plodovi ili bilo što napravljeno od njih. Nemojte zaboraviti da je ovo ipak blagdan koji slavi plodnost (a time i seksualnost) i ljubav pa uvedite neke elemente toga (naravno, simboličke!). A ne može se zaboraviti i običaj majskog stupa oko kojeg se pleše i veže razne vrpce. Ja sam jedne godine napravila umanjenu verziju ovoga pošto smo bile samo nas dvije. Svaka je uzela svoju boju i našle smo nešto veću granu koju smo utisnuli u zemlju i pleli oko nje vrpce. Zaista je izgledalo lijepo sve skupa :) Nadam se da će i vama biti jednako lijepo kao što ja znam da će mi biti  lijepo ove godine jer ću slaviti s divnom skupinom ljudi. Očekujte slike i izvještaj čim se vratim (naime, idem u Zagreb slaviti) :D

Sabat: Beltane
Izgovor: /b'yol-tinnuh/, /beltejn/
Datum: 01.05.
Ostala imena: Beltaine, majski dan (eng. May Day)
Faza Boga: Bog Sunca, Bog Hrasta, Zeleni Bog
Faza Božice: Majka (vodi ljubav s Bogom, zatrudnjuje)
Simbolika:
Slavjenje povratka plodnosti i Sunca
(keltski početak proljeća tj. ljeta), 

sjedinjenje Boga i Božice
Običaji:
Majski stup (eng. Maypole), 
preskakanje vatre, puhanje kroz rogove, 
pletenje vijenaca i nakita od cvijeća, 
traženje orašastih plodova u šumama, 
doček svitanja 1. maja, paljenje vatre
(i vatrometi)
Simboli & boje:
Tamno zelena, bijela, dugine boje, svježe
cvijeće, kotlovi s  cvijećem/svijećom, 
vatra, ogledala, orašasti plodovi, falusni
oblici
Prigodna hrana: Evo neke web stranice da se zabavite:
Confessions of a Kitchen Witch
My Moonlit Path
Wycksted
I recepti koje sam ja probala:
Biljni keksi
Zobeni kolač
Majska zmija
...a ako niste vješti u kuhinji uvijek može
poslužiti nešto s medom ili najobičniji
orašasti plodovi a možete i sami uzeti neki
tradicionalni kolač koji kombinira ovo
dvoje :D upotrijebite maštu!
Prigodni mirisi: Ruža, miomirisi, cvjetni mirisi


Sretno vam sa pripremama i slavljem! :D
Do sljedećeg posta,
vaša Witch's Cat

Broj komentara: 5:

  1. Vrlo poučno i zanimljivo. Pogotovo ovakvima kao što sam ja, koji ustvari cijeli život, a pogotovo u zadnje vrijeme osjećamo tu povezanost s prirodom i kao nešto sasvim normalno shvaćamo i prihvaćamo wicca/pagan životnu filozofiju, da životnu filozofiju, ne bih rekao vjerovanje, jer vjerovanje je niža kategorija od svjesnosti postojanja. Čemu vjerovati u nešto kada je to nešto ovdje i svjestan sam postojanja toga. Evo, intenzivno čitam ovaj blog, želim nadoknaditi sve ono što nisam znao a što su ustvari paganski običaji, koji imaju temelje u toj životnoj filozofiji i to zdrave, logične i prave životne temelje, jer Priroda je život. A što mogu, kasno mi je upalio fitilj, ali ipak mislim nikad nije kasno, jer sve što je wicca/pagan učenje i način života, ja osjećam već dugi niz godina. Obzirom da mi je fotografija prirode moja glavna aktivnost i obzirom da živim doslovno u jednom od najljepših svjetskih prirodnih oaza, svakodnevno sam okružen iskonskim energijama, krećući se po ovim mojim šumama, livadama i jezerima. Hvala na ovom blogu i na tome što mi je dana mogućnost učenja, jer u blizini nemam baš nekih istomišljenika, barem to ne pokazuju, tako da se nemam s kim sastati i dijeliti znanja i iskustva, pa mi je ovaj virtualni svijet za sada jedini izvor informacija.

    Hvala i budi Blagoslovljena.

    OdgovoriIzbriši
  2. Zaboravio sam staviti u komentar fotografije mojih Plitvičkih Jezera. Ovdje se može vidjeti dio čarobne Prirode u kojoj živim.

    https://www.facebook.com/pages/Rade-Jug-Plitvice-Lakes-digigraphy/553003008077203?ref=hl


    https://www.facebook.com/Plitvice.Lakes.Photography?ref=hl

    Sretan Beltane !

    OdgovoriIzbriši
  3. Ma dobro kažeš da nikada nije kasno :D drago mi je da ti koriste postovi...ipak su tu da bi se čitali. A da se osvrnem na tvoje fotografije, prekrasne su :) priroda je uvijek neiscrpan izvor inspiracije i drago mi je što upravo nju fotografiraš. A ako mogu dati jedan likovni savjet (iz perspektive slikarice...heh...nemoj se ljutiti)...kada editiraš fotografije u photoshopu (pretpostavljam da koristiš to), pokušaj malo suptilnije napisati ovaj copyright (manji font, opacity smanjiti i slično). Ako bude trebala pomoć oko toga, javi se :D tu sam :D
    Svakako ti zavidim na prirodi koja te okružuje...ja sam eto u centru Splita pa mi nije toliko lijepo kao tebi po tim pitanjima.

    OdgovoriIzbriši
  4. Drago mi je da ti se sviđaju fotografije. Za potpis na fotografijama si u pravu, zašto bih se ljutio, jer to isto i mene smeta, a i inače se na dobronamjerne savjete nikada ne ljutim, međutim to je samo ovdje na facebooku, iako inače uopće ne volim bilo kakav tekst na fotografiji, na facebooku sam ga stavio jer imam loša iskustva sa neovlaštenim korištenjem mojih fotografija u komercijalne svrhe i to još nepotpisane ili je netko drugi potpisan kao autor. Drago mi je kada se moje fotografije ljudima sviđaju i nemam ništa protiv ako ih skine i koristi netko za svoje osobne potrebe. Ali kada to naprave kompanije koje bi trebale imati nekakav profesionalni kodeks, kao što su na primjer "Los Angeles Times" i "Der Spiegel", koji imaju milijunske naklade, onda mi je to stvarno krivo, i kod prigovora se pozivaju na neuočljivu oznaku Copyrighta. Međutim našao sam riješenje kako ću skroz maknuti potpis, jer u fazi sam izrade osobnih fotografskih stranica, s kojih ću samo svaku fotografiju linkati na Facebook, tada uopće neće biti potpisa. Uglavnom puno hvala na ponuđenoj pomoći, biti će mi to na umu i za druge likovne stvari. Kao što sam rekao, svakako ću biti slobodan zamoliti pomoć i savjet po pitanju Wicce, i biti će mi drago ako bude kakvih događanja ili organiziranih susreta da saznam za njih, pa ako vrijeme dopusti rado bih prisustvovao.

    Još jednom hvala !

    OdgovoriIzbriši
  5. I plan this year for Beltane eat a pot of honey, then make a crowns of flowers, and a last one, dance and sing a songs :D

    OdgovoriIzbriši

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.